سقف سبک ال‌سی‌پی

سقف سبک ال‌سی‌پی چیست و مزایای آن کدامند؟

سقف سبک ال‌سی‌پی چیست و مزایای آن کدامند؟ آیا با نحوه کاربرد و اجرای سقف سبک ال پی سی آشنایی دارید؟ به نظر شما این نوع سقف برای چه پروژه‌هایی قابلیت اجرا دارد؟ سقف سبک ال‌سی‌پی ترکیبی از بتن سبک و فولاد می‌باشد، یعنی عملکرد آن به صورت مرکب است و معمولاً آن را در مواردی که نیاز به اجرای سقف با وزن سبک می‌باشد، اجرا می‌کنند. این نوع سقف‌ها به صورت پیش ساخته تولید می‌شوند، وزن سبکی دارند و پس از حمل کردن به محل اجرای پروژه، به صورت مکانیکی یا اتصالات جوشی استفاده می‌شود. در این مقاله سقف سبک ال‌سی‌پی و مزیت‌های استفاده از این روش را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با سقف سبک ال‌سی‌پی

گفتیم که سقف سبک ال‌سی‌پی نوعی سقف پیش ساخته می‌شود و پس از تولید شدن در کارخانجات در اختیار سازندگان قرار می‌گیرد که می‌توانند آن را به صورت مکانیکی و یا با اتصالات جوشی به تیرهای اصلی اجرا کنند. سقف سبک وزن بسیار کمی دارد، بنابراین در پروژه‌هایی که نیاز است وزن سازه پایین باشد، از این سقف استفاده می‌کنند، به طوری که حذف کردن کامل بتن‌ریزی و آرماتوربندی وجود دارد، علاوه بر آنکه سرعت اجرا نیز تا حدود ۱۰ برابر افزایش پیدا می‌کند، از طرفی حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد وزن اسکلت‌ و ۴۰ الی ۵۰ درصد نیز حجم بتن فنداسیون و آرماتور و حتی ارتفاع سقف کاهش پیدا می‌کند. طراحی سقف سبک ال‌سی‌پی به گونه‌ای است که جهت اجرا کردن آن نیاز به هیلتی ندارد، حتی ارتعاشات نیز در مقایسه با عرشه و کامپوزیت کاهش پیدا می‌کند. این سقف‌ها یا به صورت ساده هستند یا ترکیبی که نوع ترکیبی آن از بتن سبک و فولاد تولید شده است، بنابراین عملکرد آن به صورت مرکب می‌باشد. وزن هر متر مربع از این نوع سقف‌ ها حدود ۸۰ کیلوگرم می‌ باشد.

اجرا کردن سقف سبک ال‌سی‌پی نیز در مقایسه با دیگر سقف‌ها کار بسیار ساده‌تری است. برای این کار ابتدا تولید آنها متناسب با نقشه اجرایی و همچنین دهانه‌هایی که جهت اجرای اسکلت و فنداسیون ساختمان نیاز است، انجام می‌شود، سپس قطعات پیش ساخته تا محل نصب آنها حمل شده و آنها را در دهانه‌های مورد نظر قرار می‌دهند. در مرحله بعدی نیز اتصالات سقف به سازه اسکلتی و به یکدیگر انجام می‌ شود.

آشنایی با سقف سبک ال‌سی‌پی

مزایای سقف سبک ال‌سی‌پی

دلایل زیادی وجود دارد که موجب شده است سقف سبک ال سی پی نسبت به دیگر سقف‌ها بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد، به طوری که حتی در پروژه‌های عظیم نیز شاهد استفاده روزافزون و بی‌رویه از این نوع سقف‌ها هستیم. مزیت‌ های خوب این روش اجرای سقف عبارتند از:

  • کاهش وزن سقف

اولین ویژگی و مزیت خوبی که سقف سبک ال‌سی‌پی دارد، وزن پایین آن است، به طوری که در هر متر مربع آن وزن سقف ۸۰ کیلوگرم می‌باشد. این رقم در مقایسه با وزن دیگر سقف‌ها که از ۱۸۰ الی ۳۵۰ کیلوگرم هستند، رقم بسیار پایینی محسوب می‌شود، این کاهش وزن موجب کاهش یافتن وزن اسکلت و در نهایت کاهش یافتن ابعاد فنداسیون خواهد شد.

  • افزایش سرعت اجرای پروژه

مزیت دیگر سقف سبک ال‌سی‌پی این است که سرعت اجرا در استفاده کردن از این نوع سقف‌ها افزایش می‌یابد، چون این سقف‌های پیش ساخته وزن کمی دارند و برای اجرا کردن نیز به هیچ گونه قالب‌بندی، بتن‌ریزی و آروماتوربندی نیاز نیست، بنابراین حمل کردن و جایگزینی آنها بسیار سریع انجام می‌ شود. از همین رو در پروژه‌هایی که سرعت اجرا اهمیت بالایی دارد و لازم است که ساخت و ساز در کمترین زمان انجام شود، سقف سبک ال‌سی‌پی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

  • کاهش ارتفاع سازه

مورد بعدی در خصوص مزیت‌های سقف سبک ال‌سی‌پی این است که در صورت استفاده کردن از این نوع سقف‌ها ارتفاع سازه به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند، چون ارتفاع سقف کمتر است.

  • حذف تیرهای فرعی

دیگر قابلیت و مزیت خوب سقف سبک ال‌سی‌پی حذف کردن تیرهای فرعی از سازه مورد نظر تا دهانه ۵ متر است، به این ترتیب سایز دهانه نیز برای طول‌ های بیشتر افزایش پیدا می‌ کند.

  • کاهش یافتن ارتعاشات

آزمایش‌هایی که بر روی سقف سبک ال‌سی‌پی انجام شده است، نشان می‌ دهد در صورت اجرا کردن چنین سقف‌هایی میزان لرزش و ارتعاشات سقف نیز کاهش چشمگیری پیدا می‌ کند.

  • کاهش هزینه ساخت

از آنجایی که سقف سبک ال‌سی‌پی به هیچ گونه آرماتوربندی، لب‌بندی و بتن‌ریزی نیاز ندارد، پس بسیاری از هزینه‌های ساخت نیز در این روش کاهش پیدا می‌ کنند، علاوه بر آنکه در صورت استفاده از این نوع سقف کاهش ابعاد فنداسیون، کاهش وزن اسکلت، سهولت در نصب و کاهش یافتن ارتفاع سازه را داریم.

  • افزایش مقاومت

استفاده کردن از سقف سبک ال‌سی‌پی نسبت به سقف‌های بتنی مقاومت بیش تری را برای سازه ایجاد می‌ کند، چون در واقع این نوع سقف‌ ها عایق حرارتی هستند و در صورت استفاده کردن از آنها نیاز به دیگر عایق‌ها نمی‌باشد، علاوه بر آن سقف‌ های سبک مرکب یک عایق صوتی بسیار خوب نیز محسوب می‌ شوند. مضاف بر اینکه مقاومت فشاری، خمشی و برشی در این سقف‌ ها نیز قابل قبول است و هر گونه ارتعاش یا لرزش در آن به حداقل خود می‌ رسد. به این ترتیب در صورت وقوع هر گونه حادثه طبیعی از جمله زلزله هرگز آوار تخریب سقف‌های سنتی را مشاهده نمی‌ کنید که این موضوع خسارت‌ های جانی و مالی را کاهش می‌ دهد. چون علاوه بر آنکه خود سقف وزن بسیار کمی دارد، برای اجرای آن نیز هیچ گونه آرماتوربندی به کار نرفته است.

مزایای سقف سبک ال‌سی‌پی

نتیجه‌ گیری

در این مقاله سقف سبک ال‌سی‌پی و مزیت‌ های آن را بررسی کردیم. این نوع از سقف جز سقف‌ های بسیار سبک وزن و با ویژگی‌ ها و مزیت‌ های فراوان می‌ باشد که در حال حاضر در بسیاری از پروژه‌ های اجرایی جای سقف‌ های قدیمی را گرفته است. نمونه‌ هایی که ذکر شد در واقع بخشی از مزیت‌ های سقف سبک ال‌سی‌پی می‌ باشد. حال با توجه به تمامی این مزیت‌ ها متوجه خواهید شد که اجرای چنین سقفی چگونه می‌ تواند در در فرایندهای ساخت و ساز موثر واقع شود. در سایت سورنا هبلکس بیشتر با سقف سبک ال‌سی‌پی، نحوه اجرای آن، مزیت‌ های این نوع از سقف‌ها و غیره آشنا شوید.

:امتیاز

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

تماس بگیرید!