بلوک سیمانی بدون ملات

بلوک سیمانی بدون ملات (چفتی) چیست؟

بلوک سیمانی بدون ملات (چفتی) چیست؟ آیا تاکنون نام اصطلاح بلوک بدون ملات را شنیده‌اید؟ به نظر شما این نوع بلوک چه کاربردی دارد و برای چه مکان‌های مناسب است؟ بلوک سیمانی بدون ملات یا چفتی که به آن بلوک به هم پیوسته نیز گفته می‌شود، نوعی از بلوک‌های پیش ساخته است که دارای فرورفتگی‌های دقیق و از پیش تعیین شده می‌باشد، به طوری که در هنگام قرار گرفتن بلوک‌ها در کنار هم این فرورفتگی‌ها در داخل یکدیگر چفت می‌شوند. دلایل تولید این نوع از بلوک‌ها صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان بوده است، چون نحوه استفاده و کارایی آنها بسیار آسان می‌باشد، علاوه بر آنکه کاربردهای وسیعی دارد. در این مقاله بلوک بدون ملات یا چفتی را بررسی می‌ کنیم.

بلوک سیمانی بدون ملات (چفتی) چیست؟

گفتیم که بلوک بدون ملات یا چفتی نوعی از بلوک‌های پیش ساخته می‌باشد که بر روی آن فرورفتگی‌های منظم و از پیش تعیین شده قرار دارد و به صورت بدون ملات تولید می‌شود. به این نوع از بلوک‌ها، بلوک‌های به هم پیوسته نیز گفته می‌شود. این ویژگی خوب باعث همترازی راحت و آسان بلوک بدون ملات به طور عمودی و افقی شده است، یعنی بدون آنکه کارگران از مهارت خاصی برخوردار باشند، می‌توانند چینش آنها را انجام دهند. جهت ایجاد کردن مقاومت در آنها نیز میله‌های فولادی یا مقدار کمی ملات اضافه می‌شود که در صورت اضافه شدن ملات قدرت سازه بیشتر خواهد شد و از طرفی نیز میزان ملات استفاده شده برای دیوارچینی را کاهش می‌ دهد.

در کل این نوع از بلوک‌ها گزینه‌ای کم هزینه، با دوام و ساده هستند که برای سازه‌های موقتی مناسب می‌باشند، چون می‌توانند هزینه‌های بالا را کاهش داده و حتی آلودگی‌های زیست محیطی و برخی مواد مصرفی در داخل ساختمان‌ها را نیز کمتر کنند، اما باید در نحوه چینش آنها دقت کافی داشته باشید، چون عدم چینش درست موجب می‌شود که محل اتصال آنها بسیار ضعیف باشد، به این ترتیب اگر در معرض نیروهای جانبی قرار بگیرد قیچی یا واژگون خواهد شد.

علاوه بر آن هنگامی که از این نوع چیدمان بدون ملات استفاده کنید، حتماً باید به یکی از دو شیوه ملات اندک یا چسب بلوک انجام شود، البته نسل جدید این نوع از بلوک‌ها به صورت نر و ماده تولید می‌شود و از آنجایی که سطح آنها صاف می‌باشد، امکان استفاده کردن از ملات زیاد وجود ندارد که این موضوع به نوبه خود موجب کاهش یافتن هزینه‌ ها خواهد شد.

بلوک سیمانی بدون ملات (چفتی) چیست؟

موارد استفاده از بلوک چفتی

گفتیم که از بلوک بدون ملات معمولاً برای پروژه‌های اضطراری و موقتی و همچنین دیوارچینی‌هایی که بدون مصالح هستند استفاده می‌کنند. دلایل استفاده از آن نیز به این شکل است که در این روش ما به ملات زیاد و نیروی متخصص نیازمند نیستیم، چون امکان اجرا کردن آن بدون ملات وجود دارد، پس می‌توان آن را در هر گونه محیط خانگی یا تجاری اجرا کرد، اما در کل کاربردهای اصلی این شیوه عبارتند از:

  • موانع موقت

گاهی اوقات جهت مدیریت کردن رفت و آمد رانندگان و مردم و ایجاد ایمنی در جاده‌ها نیاز به موانع موقت داریم که در صورت رفع نیاز به آسانی قابل جابجایی باشد، برای چنین مکان‌هایی بلوک بدون سیمان گزینه مناسبی است.

  • ایجاد دیوارهای ایمن

برای ایجاد کردن دیوارهای امنیتی و مهاری و حفاظت از برخی محوطه‌ها یک راه سریع وجود دارد و آن هم استفاده از بلوک بدون ملات می‌ باشد.

  • سد سیل

با استفاده کردن از این بلوک‌ها می‌توان در کمترین زمان و در مواقعی که سرعت عمل بسیار ضروری می‌باشد، سدی مستحکم برای مقابله با سیل ایجاد کرد. این شیوه بیشتر برای مناطق ساحلی کاربرد دارد.

  • دیوارهای آتش نشانی

یکی از مزیت‌های بلوک چفتی و بدون سیمان اشتعال پذیری بسیار کم آن است، بنابراین می‌توان از آنها جهت ایجاد کردن دیوارهای مقاوم و مستحکم در برابر آتش سوزی استفاده کرد.

  • ایجاد مرکز ثقل

برای برخی از تجهیزات ساختمانی از جمله جرثقیل‌ها نیاز به یک مرکز ثقل داریم که بتواند تعادل لازم را در وسیله نقلیه یا مکانیزم ایجاد کند. امروزه با استفاده کردن از بلوک‌های چفتی می‌توان به آسانی مرکز ثقل مناسب بر روی این تجهیزات ایجاد کرد.

  • گیره‌ های سیلو

سیلوها باید حتماً به صورت مستحکم بوده و هیچ گونه نشتی نداشته باشند که برای این کار می‌ توانید از بلوک‌های بدون سیمان استفاده کنید.

  • سازه‌ های موقت

گاهی اوقات در برخی از مناطق از جمله آن دست از مناطقی که در زیر آب قرار دارند، نیاز به سازه‌های موقت داریم که از جمله آنها ساخت پل می‌باشد. از طرفی ماهیت بلوک‌ های بدون سیمان به گونه‌ای است که برای ایجاد چنین سازه‌ هایی مناسب می‌ باشد، پس اگر قصد ایجاد سازه‌های موقت را دارید، پیش از انتخاب هر گونه مصالحی به دنبال بلوک‌ های بدون سیمان بروید که بعدها نیز امکان جابجا کردن یا حذف آنها به آسانی مهیا می‌ شود.

موارد استفاده از بلوک چفتی

  • مزیت‌ های بلوک چفتی

در طراحی بلوک سیمانی بدون ملات از تجهیزات بسیار استاندارد استفاده شده است، به همین دلیل این بلوک‌ ها به آسانی در یکدیگر چفت می‌ شوند و از آنجایی که طراحی آنها به صورت در هم تنیده می‌ باشد امکان جابجا شدنشان نیز بسیار کم است، از طرفی در برابر هر گونه پیچ خوردگی، آتش سوزی، نفوذ حشرات و غیره نسبت به الوار مقاومت بیش تری دارد. برای به کار گرفتن آنها نیز نیازی به ملات ندارید که علاوه بر صرفه‌ جویی ملات، در مصرف آب نیز صرفه‌ جویی به عمل می‌ آید. با تمام این اوصاف بلوک سیمانی بدون ملات به لحاظ ساختار با دوام و پایه‌ دار است

نتیجه‌ گیری

در این مقاله بلوک بدون سیمان یا چفتی را بررسی کردیم. این بلوک‌ ها در واقع سازه‌ هایی هستند که که به شیوه خاص قرار تولید شده‌اند و هنگام استفاده کاملاً با یکدیگر چفت می‌ شوند. بلوک‌ های چفتی کاربردهای زیادی دارند، چون استفاده کردن از آنها آسان است و نیاز به مهارت یا تخصص زیادی ندارد. از طرفی نیز آن را می‌ توان برای کارهای متفاوتی استفاده کرد که برخی از این کاربردها را توضیح دادیم. در سایت سورنا هبلکس بیش تر با بلوک بدون سیمان یا بلوک چفتی، نحوه استفاده درست از آنها، مزیت‌ ها و کاربردهای این نوع بلوک و غیره آشنا شوید.

:امتیاز

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

تماس بگیرید!