بتن آب بند

بتن آب بند چیست؟

بتن آب بند چیست؟ این ماده چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد؟ بتن به نوعی ماده متخلخل گفته می‌شود که هر گونه ماده‌ای از جمله آب قابلیت نفوذ به داخل آن را دارند، این نفوذ پذیری می‌تواند موجب کاهش یافتن عمر مفید آن شده و حتی تخریب ساختار آن را رقم بزند، از همین رو جهت برطرف کردن چنین مشکلاتی نوعی مکمل در فرایند بتن کاری استفاده می‌ شود که به آن بتن آب بند می‌ گویند. نامگذاری بتن آب بند بر اساس عملکرد آن انجام می‌شود و زمانی کاربرد آن افزایش می‌یابد که فشار آب روی بتن بالا باشد. با این توضیح مختصر قطعاً متوجه شده‌اید که بتن آب بند در فرایند بتن‌ریزی چه نقش مهمی دارد. در این مقاله بتن آب بند، ویژگی‌ها و اهمیت استفاده از آن را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با بتن آب بند

گفتیم که بتن به نوعی ماده متخلخل گفته می‌شود که آب یا هر گونه ماده دیگری قابلیت نفوذ به داخل آن را دارند، این نفوذ پذیری بتن در نهایت می‌تواند موجب کاهش یافتن عمر مفید آن شده و حتی ساختار بتن را نیز تخریب کند، به همین دلیل معمولاً در فرایند بتن‌ریزی از نوعی مکمل استفاده می‌کنند که به آن بتن آب بند گفته می‌شود. این مکمل می‌تواند از نفوذ هر گونه ماده شیمیایی، آب، نم، رطوبت و غیره پیشگیری کرده و حتی حرکت آب در داخل ساختار بتن را نیز کاملا محدود کند. نامگذاری بتن آب بند بر اساس عملکرد آن می‌باشد و معمولاً زمانی کاربرد دارد که فشار آب روی بتن بسیار بالا باشد.

می‌دانیم که در صنعت ساخت و ساز ضد آب بودن سازه‌های مختلف اهمیت زیادی دارد و بسیاری از این سازه‌ها باید بتوانند در برابر شرایط جوی و تغییرات آب و هوایی مقاومت داشته باشند، این موضوع زمانی اهمیت به بالایی پیدا می‌کند که بتن‌ریزی در فرایندهایی مانند ساخت پل، سد و تونل انجام می‌شود، که نفوذ پذیری بتن در برابر آب و دیگر سیالات به ویژه در فصول سرد سال و یخبندان قطعاً مشکل ساز خواهد بود. در چنین مواقعی از بتن آب بند استفاده می‌شود، این ماده استحکام و محافظت خوبی را برای بتن به وجود می‌آورد و معمولاً پس از مراحل ساخت و ساز و اجرای بتن مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

شیوه‌ های مختلف آب بندی بتن

شیوه‌ های مختلف آب بندی بتن

‏اجرای آب‌بندی بتن را می‌توان به دو صورت کلی زیر انجام داد:

  • استفاده در هنگام اجرای پروژه

در این روش از بتن آب بند در هنگام ساخت سازه‌های بتنی و اجرای آن استفاده می‌کنند. البته لازم است که برای این شیوه به نکات مهمی دقت داشته باشید، درست است که بتن آب بند می‌تواند استحکام بتن را بالا ببرد و نفوذ پذیری آن را به حداقل برساند، اما در هنگام ساخت بتن ترکیب کردن نسبت آب به سیمان در فرایند پیشگیری از ترک خوردگی آن نقش بسزایی دارد، اما بر روی بهبود ساختار و مقاومت بتن تاثیری نخواهد داشت، بنابراین برای به وجود آوردن استحکام و مقاومت کافی در فرایند بتن‌ریزی حتماً از بتن آب بند استفاده می شود.

  • استفاده بعد از اجرای پروژه

در این شیوه از ملات بتن آب بند و یا پوشش‌های استفاده می‌شود که بر روی ساختار بتن قرار می‌ گیرند و لایه‌ای با ضخامت یک الی ۵ سانتی‌متر را بر روی بتن مورد نظر ایجاد می‌ کنند. این لایه پوششی دارای ترکیبات متفاوتی می‌ باشد و معمولاً از میکروسیلیکا تشکیل شده است که به این ترتیب می‌ تواند مقاومت و انعطاف پذیری خوبی را در برابر هر نوع عامل خارجی از جمله آب و انواع سیالات ایجاد کند.

در نهایت باید گفت هر دو شیوه استفاده از بتن آب بند جهت بالا بردن استحکام و دوام سازه‌های بتنی انجام می‌ شود که شیوه اول نسبت به شیوه دوم برتری دارد.

انواع مختلف بتن آب بند

صرف نظر از اینکه بتن آب بند چگونه نقش خودش را در فرایند محافظت از سازه‌ های بتنی ایفا می‌ کند، در ساخت آن از مواد مختلفی استفاده می‌ شود، به این ترتیب بتن آب بند دارای انواع متفاوتی می‌ باشد که عبارتند از:

مواد دافع اسیدهای چرب و صابون‌ ها که از ابتدایی‌ ترین مواد جهت بتن آب بند هستند و با هیدرات سیمان وارد واکنش می‌ شوند.

ذرات جامد ریزی که در خلل و فرج بتن و شکاف‌ ها نفوذ کرده و موجب آب‌ بندی می‌ شوند.

نوعی از مواد بتن آب بند که به وسیله پیستوله بر روی سطوح بتنی پاشیده می‌ شود و به همین شکل از نفوذ هر گونه آب یا رطووبتی به داخل بتن‌ ها پیشگیری می‌ کند.

پلاسترهای سیمانی بتن آب بند که به عنوان تقویت کننده و تکمیل کننده مواد پلیمری بتن آب بند هستند و ضخامتی از ۵ الی ۱۰ میلی متری دارند.

پرایمرهای دو جزئی که معمولاً به صورت لایه نازکی بر روی سازه بتنی ریخته شده و سپس پودر بتن آب بند را بر روی آن می‌ ریزند، به این ترتیب قدرت ضد آب بودن آن افزایش پیدا می‌ کند.

پرایمرهای سه جزئی که از فلز روی ساخته شده‌اند و نه تنها از نفوذ آب پیشگیری می‌ کنند، بلکه از سازه بتنی در برابر هر گونه پوسیدگی و خوردگی محافظت خواهند کرد.

مواد نانو مانند الکیل و سیلان که دارای خاصیت ترمیمی برای سازه های بتنی هستند.

پودرهای نفوذگر و کریستالی که ساختاری سوزنی دارند و در خلل و فرج بتن نفوذ می‌ کنند.

قیرگونی کردن سطوح بتنی یک شیوه کاملاً سنتی محسوب می‌ شود. البته این روش در برابر جسام نوک تیز آسیب‌پذیر است.

انواع مختلف بتن آب بند

نتیجه‌ گیری

در این مقاله بتن آب بند، انواع مختلف آن و همچنین روش‌ های قابل اجرای آن را بررسی کردیم. گفتیم که بتن آب بند در واقع همان موادی می‌ باشد که می‌ تواند از نفوذ هر گونه سیالات، آب، مواد شیمیایی و غیره به داخل سازه‌ های بتنی پیشگیری کند، به به این ترتیب استحکام و مقاومت سازه مورد نظر بالا می‌ رود. پس باید گفت که یکی از مهم‌ ترین مراحل اجرای سازه‌ های بتنی در پروژه‌ های ساخت و ساز استفاده از بتن آب بند است. در سایت سورنا هبلکس بیشتر با بتن آب بند، اصول درست آب بندی بتن، مراحل اجرای آن و غیره آشنا شوید.همچنین می توانید جهت خرید بتن سبک اتو کلاو شده و بلوک سبک و … به مجموعه سورنا مراجعه کنید.

:امتیاز

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

تماس بگیرید!