انواع سیمان

انواع سیمان کدامند؟

انواع سیمان کدامند؟ آیا با ترکیب انواع سیمان ها آشنایی دارید؟ به ماده چسبنده‌ای که بین دانه‌های سنگی بتن وجود دارد و موجب چسبیدن این دانه‌ها به یکدیگر می‌شود، سیمان می‌گویند. وقتی سیمان با آب ترکیب شود، ماده خمیری شکل به دست می‌دهد که چسبندگی آن بسیار بالا است و می‌تواند سنگدانه‌ها را در کنار یکدیگر نگه دارد. سیمان در مقاومت بتن نقش چندانی ندارد، اما چسباندن دانه های سنگی به یکدیگر و انتقال دادن مناسب تنش را بر عهده دارد، به همین دلیل است که در هنگام خرید سیمان حتماً باید به این موضوع دقت کنید، چون سیمان انواع مختلفی دارد و طبیعتاً ترکیب تمامی آنها نیز با یکدیگر متفاوت است، از طرفی نیز نقش مهمی را در عملکرد بتن بر عهده دارد. در این مقاله سیمان، انواع مختلف و مصارف هر کدام را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با انواع سیمان‌ ها

گفتیم که سیمان جهت چسباندن سنگدانه‌ها در داخل بتن استفاده می‌شود و در انتقال مناسب تنش نقش مهمی بر عهده دارد. سیمان‌ها انواع مختلفی دارند و طبیعتاً هر کدام از آنها از مواد اولیه مختلفی به دست آمده‌اند و کارایی متفاوتی نیز دارند. برخی از انواع سیمان‌ های رایج و پراستفاده عبارتند از:

  • سیمان معمولی

از متداول‌ترین سیمان‌ها نوع معمولی آن می‌باشد که برای شرایط محیطی کاملاً معمولی استفاده می‌شود. منظور از شرایط محیطی معمولی نیز محیط‌هایی است که مشکلاتی مانند ورود یون کلرید و سولفات در آنجا وجود ندارد، علاوه بر آنکه سیمان به لحاظ مقدار حرارت زایی و سرعت گیرش نیز به شرایط خاصی نیازمند نیست. سه نوع سیمان متفاوت در این دسته قرار دارند که با کدهای متفاوت ۱-۳۲۵، ۱-۴۲۵ و ۱-۵۲۵ نامگذاری شده‌اند. عمده سیمان‌های تولید شده در کشور ما از نوع ۱-۴۲۵ است.

آشنایی با انواع سیمان‌ ها

  • سیمان اصلاح شده

همانطور که از نام واژه برمی‌آید، این نوع از سیمان دارای خصوصیات اصلاح شده می‌باشد. در واقع سیمان اصلاح شده حرارت زایی پایینی دارد و مقداری نیز کندگیر می‌باشد و تا حدود زیادی در برابر حمله انواع یون‌های سولفات مقاوم است. البته با اطمینان نمی‌توان گفت که این نوع از سیمان نسبت به سیمان تیپ ۱ برتری خاصی دارد، چون با وجود تغییراتی که در ترکیب آن به وجود آمده است، همچنان در دراز مدت مقاومت بتنی که از آن ساخته شده است، نسبت به نوع بتنی که از سیمان معمولی تولید می‌شود، کاهش می‌یابد. این نوع از سیمان نیز به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌ شود که عبارتند از:

سیمان پرتلند نوع دو

سیمان پرتلند هوازا

سیمان پرتلند با گرمای متوسط هیدراته شده

سیوان پرتلند هوازا با گرمای متوسط هیدراته شده

سیمان نوع دو دریایی

  • سیمان زورگیر

سیمان نوع سوم نسبت به دو نوع که توضیح دادیم سرعت گیرش بسیار بالاتری دارد که این موضوع به نوع ترکیبات آن برمی‌گردد، یعنی در کارخانه این نوع از سیمان را بسیار ریزتر و آسیاب می‌کنند، به همین دلیل سطح ویژه در آن بیشتر می‌باشد و در نهایت سرعت واکنش سیمان با آب بسیار بیشتر می‌شود، به علت زودگیر بودن سیمان نوع ۳، در مقایسه با دیگر انواع سیمان‌ها بیشترین مقدار حرارت هیدراتاسیون را آزاد می‌کند. پس یک سیمان پرحرارت نامیده می‌شود و کاربرد آن نیز در بتن‌ریزی‌های حجیم و برخی از مقاطع ضخیم به هیچ وجه صحیح نیست، چون موجب افزایش پیدا کردن حرارت در لایه‌های عمقی مقاطع شده و تنش‌های حرارتی را به وجود می‌آورد.

این سیمان نیز در دو نوع سیمان نوع ۳ و سیمان نوع ۳ هوازا تولید می‌شود و در موارد زیر کاربرد دارد:

باز کردن سریع قالب

ترمیم و تعمیر کردن بتن در شرایط آب و هوایی بسیار سرد

  • سیمان کم حرارت

این نوع سیمان کندگیر است و در زمان گیرش حرارت زایی بسیار پایینی ایجاد می‌کند. سیمان کم حرارت مقاومت خوبی در خصوص حمله یون سولفات دارد و از کاربردهای آن می‌ توان موارد زیر را ذکر کرد:

استفاده در شرایط آب و هوایی بسیار گرم

پیشگیری از اتصالات سرد هنگام بتن‌ریزی‌های حجیم

  • سیمان مقاوم به سولفات

پنجمین نوع سیمانی که معرفی می‌کنیم، در برابر حمله سولفات‌ها بسیار مقاوم است، به همین دلیل میزان آلومین را در داخل مواد اولیه به گونه‌ای کاهش می‌دهد تا پس از پخته شدن سیمان چنین خصوصیتی به وجود بیاید. البته توجه کنید که این نوع سیمان در برابر نفوذ یون کلرید کم مقاوم‌تر است. بنابراین هنگامی که احتمال نفوذ کردن هر دو یون در داخل بتن وجود دارد، لازم است که به جای سیمان نوع ۵ از سیمان نوع ۲ استفاده کنید یا اینکه سیمان نوع ۲ را به همراه مواد پوزولانی مورد استفاده قرار دهید.

سیمان مقاوم به سولفات

  • سیمان حباب‌ زا

سیمان‌های نوع ۶، ۷ و ۸ به سیمان‌های حباب‌زا معروف هستند، چون موادی به آنها اضافه شده است که خاصیت حباب زایی را در سیمان ایجاد کرده است. اگر از این نوع سیمان استفاده کنید خواصی که به سیمان‌ های نوع یک، دو و سه مربوط می‌ شود به صورت یکجا به وجود می‌ آید، علاوه بر آنکه حباب‌ های میکروسکوپی و ریزی نیز در داخل بتن ایجاد خواهند شد. این حباب‌ ها دوام بتن و همچنین قوام آن را در برابر یخبندان و سیکل‌ های ذوب افزایش می‌ دهد.

  • سیمان رنگی و سفید

گاهی اوقات در ترکیب سیمان از کاولین خاک رس چینی یا دیگر خاک‌ های رز استفاده می‌ شود که درصد اکسید منیزیم و اکسید آهن پایین تری دارند، علاوه بر آنکه مقادیر کمی آهن و سنگ آهک سست در ترکیب آنها وجود دارد، از همین رو رنگ آنها روشن‌ تر است و به آن سیمان رنگی یا سفید نیز گفته می‌ شود که البته قیمت آن در مقایسه با سیمان خاکستری تقریباً دو برابر است.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله انواع سیمان، ترکیبات مختلف سیمان‌ ها و کاربردهای آن را بررسی کردیم. سیمانی که به عنوان ماده چسباننده سنگدانه‌ ها استفاده می‌ شود در انواع مختلفی تولید می‌شود که با توجه به مواد اولیه آنها، میزان استفاده شرایط آب و هوایی و غیره مورد استفاده قرار می‌ گیرد، بنابراین لازم است هنگام خرید سیمان حتماً به این موارد دقت کنید، چون با توجه به متناوب بودن ساختار سیمان‌ها عملکرد آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. در سایت سورنا هبلکس بیش تر با انواع سیمان‌ ها، کاربردهای هر کدام از آنها و غیره آشنا شوید.

:امتیاز

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

تماس بگیرید!